Thursday, May 25, 2006

Abahku Sayang II


Selama 8 jam abah di dewan bedah. Kami menunggu di bilik menunggu penuh dengan rasa resah dan gelisah. Mek menjadikan surah yasin sebagai teman setia. Selama menunggu kami berdoa moga abah selamat dibedah dengan jayanya dan akan pulih seperti sediakala.
Lain-lain keluarga yang menunggu sama menjadi kenalan. Sama-sama bertanya khabar, sama-sama berdoa moga orang yang disayang akan keluar dari bilik bedah atau wad ICU dalam keadaan selamat.
Bila tiba waktu berbuka, aku,faizal@abe dan Idaa berangkat balik ke Subang Jaya untuk berbuka, mandi dan akan datang semula kemudian. Mek dan Elly akan menunggu sehingga abah keluar.

Dalam perjalanan pulang, aku mendapat panggilan yang abah telah keluar dari bilik bedah dan kini ditempatkan di ICU. Doktor memaklumkan keadaan abah agak tidak stabil kerana berlaku pendarahan. Elly dan mek di IJN hanya mampu berpelukan dan menitiskan airmata melihat keadaan abah dengan bantuan alat pernafasan dan wayar yang berserabut di sana sini.
Sewaktu kami tiba selepas berbuka, kami dibenarkan menjengok abah di ICU. Abah masih lagi tidak sedarkan diri. Keadaan abah dengan mesin bantuan pernafasan dan penuh dengan wayar membuatkan aku rasa insaf dan menghargai nyawa yg dikurniakan tuhan kepadaku. Airmataku menitis menatap wajah abah. Doaku bersama mek dan adik-adikku moga abah segera sembuh dan mampu tersenyum, berbual dan berbicara seperti biasa. Walaupun hanya seketika penantian menanti saat-saat abah membuka mata dan bertentang mata dengan kami serasa seperti bertahun lamanya.



Abah beransur-ansur pulih dan dipindahkan dari ICU ke HDU sebelum ke Wad Bunga Raya untuk pemerhatian.




Cerita Selanjutnya:

Abah kusayang Part 3

No comments: