Saturday, August 27, 2011

PANGGILAN HAJI: Pergi membawa diri yang hina memohon keampunan dan mencari keredhaan Allah


Ya Allah Kuhadapkan mukaku ke kiblatMu, kutadahkan tangan memohon keampunanMu dan dan aku berdoa dengan setulus hati dan seikhlas diri. Ampuni dosaku dari kecil sehinggaku dewasa, yg sengaja atau tidak sengaja. Engkau yang maha tahu apa yg terlintas didalam fikiranku dari dulu, kini dan akan datang. Bawalah aku ke jalanMu nan lurus dan jauhkan aku dari jalan yg sesat. Hidupkan aku dalam iman dan matikan aku dalam iman.Jauhkan aku dari fitnah dunia dan jauhkan aku dari seksaan kubur dan seksaan api neraka.

Ya Allah ampuni kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihaniku semasa kecil. Ya Allah bimbingkanlah anakku menuju ke jalan yg Kau redhai, hiasilah dirinya dengan ilmu,akhlak yg mulia, iman dan taqwa. Moga membesar sebagai anak yg berguna kpd ibubapa, keluarga, agama dan negara.

Selamatkan diriku, suamiku, keluargaku, sahabat handaiku, orang2 yg ku sayangi dari fitnah dan maksiat dunia dan bawalah kami dekat kepadaMu ya Allah. Jgnlah kau beri kami kesesatan setelah kami berada di jalanMu yg benar. Berilah kami rasa kasih sayang, bantu membantu, tegur menegur dan hidup dalam harmoni. Jauhkan kami dari hasad dengki, iri hati dan segala sifat mazmumah dan kecintaan kpd dunia yg berlebih-lebihan.

Ya Allah berilah kami rezeki yg halal semoga kami dapat menggunakan rezeki tsb untuk bersedekah ke jalanMu, Ya Allah terima kasih kerana telah menjemput diriku, abah dan mek serta moksu Nab sebagai tetamuMu untuk mengerjakan haji. Ini adalah hadiah yg tidak ternilai harganya menjelang aidil fitri, ianya tidak akan dapat dinilai dengan wang ringgit.

Wahai Allah yang maha mendengar dan maha mengetahui terlalu banyak permohonan doa insan yg kerdil ini yg diucapkan dan yg tidak terucap. Moga kau menerimanya dan menyampaikan hajatku ini Ya Allah. Jadikan kami tetamuMu yg istimewa dan permudahkan segala urusan haji kami. Moga kami dipermudahkan dan mempermudahkan orang lain. hidup dan mati dalam iman. Perkenankanlah hajat dan permohonan kami Ya Allah.

No comments: